Pengajaran secara kumpulan
- Berasaskan strategi berpusat pada murid
- Menguasai kemahiran mengikut kebolehan masing-masing
- Jenis kumpulan: a) mengikut kebolehan b) guru rancang P&P secara berperingkat
- Murid dikumpulkan berdasarkan hasil penilaian
- Sesuai digunakan untuk aktiviti kemahiran asas membaca, menulis dan mengira
- Ahli dalam kumpulan boleh ditukarkan kepada kumpulan lain mengikut tahap kebolehan
- Komposisi ahli tidak sama untuk setiap kumpulan bagi matapelajaran yang berlainan
- Pembentukan kumpulan yang mengandungi murid-nurid yang mempunyai pelbagai kebolehan dan kecenderungan
- Sesuai untuk menjalankan aktiviti seperti permainan, simulasi, perbincangan, projek dan ujikaji
- Murid-murid yang cerdas dapat membantu murid-murid yang lambat
- Kaedah mengajar yang berlaku di antara seorang guru dan seorang murid sahaja
- Murid-murid yang diajar dengan kaedah ini akan dapat mengembangkan potensi mereka dari segi intelek, rohani, jasmani dan sosial secara menyeluruh serta seimbang
- Kebolehan dan pengalaman sedia ada
- Punca masalah yang dihadapinya
- Strategi dan teknik mengajar
- Isi pelajaran dan bahan bantu mengajar
- Langkah-langkah pengajaran mengikut urutan
- Aktiviti pengukuhan dan penilaian
- Aktiviti pembelajaran untuk murid-murid lain